آغاز سال نو با شادی و سرور

واضحه که تعلیم و تربیت شکلی از تبلیغاته که توسط حکومت ها انجام میشه و معمولا حکومتها از این جنبه دارای تناقض هستند: از طرفی می خوان مردم رو  با دانش تجهیز کنن البته دانشی که براشون مفید باشه و از طرفی می خواهن شهروندانی داشته باشن که نسبت به حکومت و نوع تربیت اون مطیع باشه.

این دو خواست بالاخره با هم تلاقی میکنند . حکومت میخواد که مردم بتونند بخونند٬از مهارت فنی برخوردار باشند و شخصیت اخلاقی به دست بیارند تا جنایت نکنند. ولی همین مردم وقتی از حد تامین نیازهای عادی فراتر میرن  علایقشون با خواست حکومت تناقض پیدا میکنه.

از لحاظ حکومت ساده لوحی مردم یک مزیته در حالی که فردآگاه دنبال به دست آوردن توانایی موشکافی دقیقتره . بنابراین دولت ایجاد عادت علمی ذهنی را هدف قرار نمی ده مگر برای اقلیت کوچکی که حافظ وضع موجود باشن.

زودباور بودن مردم برای دولتها بسیار مطلوبه و روی همین اصل به کودکان مدارس آموخته می شه که هرچی گفته می شه رو بدون چون و چرا بپذیرند و کسانی که فضولی کنند ادب میشن و اینگونه نوعی بازتاب شرطی رو تو  ذهن کودکان نهادینه می کنیم که براثر اون هر نوع تحمیلی را پذیرا باشن و هر سخنی را که از بزرگان گفته بشه  بی تردید قبول کنن.


حالا بهتره یکم هم از زبان و نگاه "برشت" به آموزش و پرورش نگاه کنیم:


درمدارس٬ کودک را بدون آنکه چیز زیادی به او بگویند و بدون هیچ گونه پیچ و خمی به برکه کثیفی می اندازند: " شنا کن یا لجن بخور"

آموزگاران این وظیفه خطیر را دارند که تیپهای اصلی انسانهایی را مجسم کنند که کودک بعدها در زندگی با آنان سروکار خواهد داشت. کودک فرصت می یابد که روزانه ۶ ساعت خشونت٬بدجنسی و حق کشی مطالعه کند و شهریه اش به رایگان از طرف دولت پرداخت می شود. کودک در مدرسه با شکلهای فراموش ناشدنی ناانسان( معلم) روبه رو می شود. این ناانسان که قدرتی تقریبا" نامحدود دارد و مجهز به شناختهای آموزش و پرورش و تجربه چندین ساله است٬شاگرد را به شکل خود پرورش می دهد. شاگرد تمام چیزهایی که برای پیشرفت در زندگی لازم است یاد می گیرد این چیزها همانهایی هستند که برای پیشرفت در مدرسه لازم است یعنی ریاکاری٬تظاهر به دانستن٬استعداد انتقام بدون مکافات٬شناخت سریع مکانهای بد٬چاپلوسی٬توسری خوری٬آمادگی برای لو دادن همردیفان خود به بزرگترها و ...

لیکن مهم تر از هر چیز آدم شناسی است که با شناختن معلم به دست می آید. شاگرد باید نقاط ضعف معلم را بشناسد تا از آنها بتواند استفاده کند و گرنه هرگز نمی تواند از پس آموزشهای بی ارزشی که در مغزش انباشته شده برآید. بهترین آموزگار ما مرد درشت اندام و بسیار زشتی بود که می گفتند در جوانی هوای استادی به سر داشت٬اما موفق نشده بود. این ناکامی تمام نیروهای خفته در وجودش را به شکوفایی رسانده بود. این معلم دوست داشت ما را بدون آمادگی امتحان کند و هرگاه جواب را نمی دانستیم از فرط لذت زوزه می کشید. شیمی درس می داد اما با باز کردن گلوله کاموا هیچ فرقی نداشت. همانطور که هنر پیشگان برای خودنمایی به یک افسانه نیاز دارند او هم به مطالب درسی اش نیاز داشت. وظیفه اش این بود که از ما آدم بسازد و درین کار تا حدی هم موفق شد. ما از او شیمی یاد نگرفتیم بلکه یاد گرفتیم که چگونه می توان انتقام گرفت. هر سال یک بازرس به مدرسه می آمد که می گفتند میخواهد  ببیند ما چطور درس میخوانیم اما ما می دانستیم که او میخواهد بداند که آموزگاران چگونه درس می دهند...

هر آموزگاری مجبور بود فقط مقدار معینی از دانش را بازگو کند. آنهم سالهای سال. به طوری که خودش در برابر آن مطلب کند ذهن می شد و معلم تمام ناکامیهای خصوصی٬نگرانیهای مالی و فلاکتهای خانوادگی را با درس توام می کند و شاگردانش را در آن سهیم می سازد. او که دیگر هیچ مطلبی برایش جالب نیست هم و غمش این است که روح کودکان و جوانان را بسازد و شکلهای ریاکاری را بدانها آموزش دهد و آنها را برای ورود به جهان آماده می سازد.

نظرات 9 + ارسال نظر
piy.ir پنج‌شنبه 1 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:39 http://piy.ir

سامانه ثبت دامنه رایگان بدون هیچ گونه تبلیغات
دامنه شما حاضر است
شما می توانید بجای آدرس های طولانی آدرسی مانند yourname.piy.ir داشته باشید. فرصت های طلایی را از دست ندهید و عجله کنید.
در ضمن به ترکیب و چیدمان یکی درمیان آدرس دامنه دقت کنید و لذت ببرید.
منتظر شما هستیم
خدانگهدار

خدا نگهدار

هلی جمعه 2 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:48 http://helishaki.blogfa.com

سلام....حسابی کم پیدایی...

من انتظار داشتم بیل گیتسو اینجا ببینم. ولی تو رو نه. خوبی هلی بانو ؟

خنیاگرباد جمعه 2 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:19

چقدر سیاه نمایی کردی بابا! من هی باید به خواهرزاده هام نصیحت کنم که درس بخونید بعد تو میای اینطوری انسانها رو از درس خوندن نا امید می کنی!؟

اینا رو "برشت" گفته اونم به زیبایی .

زهرا شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:29 http://hamsarekhob.wordpress.com

اصلا حوصله کامنت گذاشتن برای این پستت رو نداشتم. نمی دونم چرا!
شاید برای این که یاداور خاطرات تلخ درسهای تاریخه!!!!
و قانون اساسی و حکومت اسلامی و جنگ و خونریزی و غارت و فقر مردم !!!!!۱۱

تو هم حساس !

دختر نارنج و ترنج شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:31 http://toranjbanoo.wordpress.com

همه ش یادم به اون آهنگ گروه پینک فلوید می افته که بچه ها رو توی چرخ گوشت می نداختن....
بیچاره بچه های ما. بیخود نیست که محسن مخملباف دخترش رو اصلا مدرسه نفرستاده...

We dont need no education

زهرا شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:40 http://hamsarekhob.wordpress.com

یعنی مخملباف واقعا دخترش رو مدرسه نفرستاده ؟؟!!!

نمیدونستی مگه؟! اون اعتقادی به نظام آموزش و پرورش نداشته و دخترش پیش پدرش آموزش دیده

رضا شبگرد شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 20:35 http://shabgardi.blogfa.com/

چه تصویر جالبی از معلم و اموزش و پرورش ارائه دادی من موافقم

طلوع یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 00:45 http://mysteryblue.persianblog.ir

من کلا با آموزش و پرورش مخالفم با تک تک قسمت هاش و مدیریتش و سیاستهاش و تاثیراتش.

دوشیزه- متولد اسفند سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 00:08 http://avirgin.blogfa.com

شاگرد باید نقاط ضعف معلم را بشناسد تا از آنها بتواند استفاده کند و گرنه هرگز نمی تواند از پس آموزشهای بی ارزشی که در مغزش انباشته شده برآید.


---------------------------------------------------
عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد