مکالمه در خیابان

دوست اول: منتظرم تا قهوه تلخ رو از جایی پیدا کنم و ببینم  

دوست دوم: من از تو به عنوان یه تحصیلکرده انتظار این حرف رو نداشتم  

من به عنوان حکم: نظر من به نظر "دوست اول" نزدیک تر است هرچند در مقام اجرا اونقدر برای خودم ارزش قائلم که این مجموعه رو بخرم ولو یک سال بعد 

دوست دوم: برای تو هم متاسفم. همینه که ما ایرانیها اصلاح نمیشیم.  

من به عنوان حکمی که خود یک سر دعوا شده است: اتفاقا من برای تو متاسفم. اگه یه نگاه دقیقتر به اطرافت بندازی منو سرزنش نمی کنی. من فکر میکنم مجموعه قهوه تلخ و یا حتی برنامه نود فقط و فقط نقش مسکن و سرگرمی و دلخوشکنک رو برای مردم بازی میکنند و بس. وگرنه همه می دونند در مدت قریب به 10 سال پخش نود این برنامه هیچ تاثیر مثبتی روی فوتبال این مملکت نداشته که خودش دستهایی آلوده به همراه خودش داره. حتی نتونسته یه جریان و یه روند در ورزش کشور رو شکل بده. مدیری هم جز بیان انتقاداتی که در سطح جامعه مطرح میشه کار خاصی انجام نمیده . در واقع وقتی مردم اعتراضات خودشون رو از دهان مدیری می شنون  تخلیه میشن . من انتظار معجزه از چنین برنامه هایی رو ندارم. ولی این همه هیاهو برای این برنامه ها به این معناست که بقیه و مردم انتظار معجزه از چنین برنامه هایی رو دارند. مدیری اگه واقعا منتقد انچنانی بود که جایی توی مملکت نداشت. این همه هیاهو و جنگ زرگری بر سر لحاف ملاست. کیه که ندونه مدیری و اون تهیه کننده های معروفش توی مجموعه های قبلی از هر فرصتی برای تبلیغ کالاهای مختلف استفاده می کردند و پولهای آنچنانی به جیب میزدند. اگه کشور ما یه کشور سرمایه داری بود و هزینه سازمان عریض و طویل صدا و سیما از بودجه بیت المال تامین نمیشد می گفتم نوش جون مدیری و آقاگلیان. ولی الان با دیده مشکوک به کل ماجرا نگاه می کنم وقتی که از خودم می پرسم نکنه مدیری و دست اندر کاران قهوه تلخ مجموعه ای رو که با بودجه بیت المال و صدا و سیما تهیه شده نه با قیمت بیت المال که با قیمت خصوصی به مردم می فروشند و به ریش سادگی ملت میخندند. روی این حساب رعایت اصل جنتلمنانه کپی رایت توهین به شعور ملت محسوب میشه و بس. یاد روچیلد پیر به خیر.  

دوست دوم : پس تو به شجریان هم شک داری؟  

من با تعجب از ارتباط گودرز و شقایق: تمام وجودم فدای یک تار صوتی استاد که عمری رو در راه هنر و اعتلای اون صرف کرده و لحظات خاطره انگیز بسیاری رو برام خلق کرده . حیف از استاد که بین  ما مردم نادان گیر کرده که تمایل داریم استاد رو از مقام شامخ استادی و شانیتش پایین بیاریم و اونو درگیر منازعات سیاسی کنیم. من فکر میکنم سیاسی کردن استاد توهینه به استاد. و البته به اون هنرمند نماهایی که هنرشون رو یه سیاست فروخته اند کاری ندارم.   

پی نوشت: دوستی از طریق بخش "تماس با ما" ما را به باد دشنام و انتقاد گرفته که چرا این خزعبلاتو سرهم کردی و چه و چه . اول از همه به چند موضوع اشاره کنم و بعد جواب دوستم رو بدم. همه میدونید که این مجموعه برای پخش در صدا و سیما آماده شده بود. این موضوع معنیش اینه که این سریال با هزینه ببت المال صدا و سیما تهیه شده . گفته میشه که دلیل عدم پخش این مجموعه از صدا و سیما نگاه انتقادی و عدم تطابق با اهداف کلان صدا و سیماست! به نظر شما صدا و سیما اونقدر بچه است که ناظری برای مجموعه ای که با پول کلان ساخته میشه نذاره ؟ و اصلا از اول فیلمنامه رو چک نکرده ؟ شما فکر نمی کنید که سیاستهای جدید صدا و سیما استفاده ابزاری از هر نوع نگاه انتقادی و تفسیر به رای هر نوع نگاه چالشیه. صدا و سیما اصلا دنبال چنین برنامه هاییه که با مسخره کردن نگاه انتقادی رو از دور خارج کنه. ضمن اینکه تا اینجای کار چیزی که بشه عدم تطابق با اهداف صدا و سیما دونست در این مجموعه دیده نشده. 

دوست گرامی. همه حرفهایی که میزنی در مورد بنده صدق می کنه ولی در مورد دوستانم نه. اینجا هم یه وبلاگ کوچیک و بی سر و صداست . خواهشن از من نخواه که احمق باشم. برات آرزوی شکیبایی و موفقیت دارم

نظرات 4 + ارسال نظر
زهرا پنج‌شنبه 15 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 01:42 http://hamsarekhob.wordpress.com

بحث جالبی بود.
من با نظر شما موافقم ولی اینم قبول دارم که هنرمند برای کارش زحمت می کشه و باید به زحمتش ارزش قائل شد
درسته مدیری کاری برای مملکت نمی کنه ولی همین که با سریالهای طنزش خیلی هایی که دستشون به دهنشون نمی رسه و هیچ تفریحی تو زندگی ندارن جز دیدن سریالها و برنامه های طنز تی وی رو شاد می کنه و خنده به لبهاشون میاره خودش به تنهایی ارزشمنده.
البته من خودم خیلی اهل تماشای این سریالهای ایرانی نیستم ولی درکل برای هنر ارزش قائلم و البته پول هم نمی دم بخرم . چون به دستم می رسه در هر حال.
در مورد شجریان هم نظر خاصی ندارم چون سبکش رو نمی پسندم کلا.

ببین به کجا رسیدیم که باید به مدیری قناعت کنیم و برای از دست ندادنش بجنگیم .
نپسندیدن آواز دلیل بر اون نمیشه که هنرمندان و مفاخرمون رو نشناسیم.

دختر نارنج و ترنج پنج‌شنبه 15 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:32 http://toranjbanoo.com/

جالب بود حرفات برام آرش جان.. بحثیه که مدتیه ما هم توی خونه داریم. همین قضیه ی مهران مدیری. الان هم که فکر کنم با فروش دو مجموعه اول همه ی هزینه رو درآورد رفت پی کارش!
هرچندکه کارهاش رو دوست دارم اما از این یکی تا الان زیاد چیزی ندیدم که خاص باشه.
اما به قول تو باز هم می خرم. مگر این که نخوام ببینم.

خنیاگرباد جمعه 16 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 00:08

ببین. من از بین این ۹ قسمت شاید کلا ۲۰ دقیقه این سریالو دیده باشم... اصلا هم خوشم نیومده راستش... اما تو بگو این سریال اشغال. بگو این مدیری و تهیه کننده هاش یه مشت آدم زبل که هم از آخور می خورند و هم از توبره... اما خداییش کپی کردن این سی دی ها هم کار زاغارتیه... اینکه ما عادت نداریم برای کالا یا خدمتی که دریافت می کنیم هزینه مطقیش را بپردازیم... حالا برای این اخلاق قرون وسطایی یه توجیهاتی (منطقی یا غیر منطقی) هم داریم... خدایی زشته دیگه کپی کردن چیزی که تو هر بقالی ای پیدا می شه!

پس اینایی که من گفتم سفسطه ای بوده که با اون عمل قرون وسطاییمو توجیه کنم؟! باشه. من سفسطه گر. ولی اینقدر فیلمساز توی این مملکت داریم که نمی تونن و قادر نیستن ایده هاشون رو در قالب فیلم و سریال بروز بدن. فکر کردی چرا ؟ آثار استاد شجریان هنوز ارائه نشده توی بازار هست. آثار خواننده های روز ایران و دنیا از ام پی تری پلیری به ام پی تری پلیر دیگه جاریه بدون توجه به زحمتهای اونا .

حالا یه آدمی که توی سریالهای قبلیش از شدت تبلیغات صدای همه رو در آورده بود میاد با هزینه بیت المال یه سریال میسازه و میخواد به مردم به قیمت خصوصی بفروشه.

اینجا اصلا بحث کپی رایت مطرح نیست دوست گرامی. کپی رایت جایی مطرحه که طرف از سرمایه خودش و یا شرکت سرمایه گذاریش اثری رو ساخته باشه و زحمت کشیده باشه و ....

به نظرم صدا و سیما قبل از هر جای دیگه اقدام به هدفمندی و آزاد کردن قیمت سریالهاش کرده و مردم به جای اعتراض به این عمل که تجاوز به حقوقشون محسوب میشه از سر تمایل و رغبت اقدام به خرید می کنند.
توی متن هم گفتم. اونقدر به خودم احترام میذارم که دستپخت هر آشپزی رو مز مزه نکنم.

خنیاگرباد جمعه 16 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:25

اوه اوه اوه! سوء تفاهم! حرف من هم اینه که آدم یا یه چیزی رو دوست داره و می خواد ببینه، بشنوه یا هرچی! که خوب قیمتشو می پردازه. بدون توجه به اینکه این قیمت ازونه، گرونه،‌ چقدر صاحب اثر پول در آورده از قبال زرنگی خودش یا غیره یا مثل شما دوست نداره و نگاه هم نمی کنه! دیگه ندیدن که مالیات نداره!!! اما من می گم اونایی که کپی و دانلود مجانی می کنن(حالا هرچی اون اثر بد ) کار اشتباهی می کنن! من کی شما رو گفتم حالا!!!

دانلود مجانی کار اشتباهیه و دزدی از بیت المال هم کار اشتباهیه . مگه اینکه این بیت المال رو بذاریم کنار و بگیم با هدفمندی یارانه ها بیت المال میشه بیت الحال

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد